När man behöver variation i sitt roulettespelande är Go ett väldigt bra spel att titta närmare på. Det är nämligen världens äldsta brädspel som tros vara över 3000 år gammalt. Det var ett spel som ansåg vara ett av en lärd persons fyra måsten. Trots att det är väldigt gammalt så är det populärt än idag. Det är populärt i asien men vinner mark även i andra delar av världen. Trots att spelet är gammalt så försöker sig professionella spelare än idag på nya och obeprövade moves. Spelet spelas med det enklaste av material och de enklaste regler. Man har ett bärde med ett rutnät tillsammans med en skål med svarta stenar och en skål med vita stenar. Antalet rutor på brädet kan variera men i det officiella brädet har 19×19 rutor. En match på ett sådant bärde tar ungefär en timme, kanske lite mer. För nybörjare har man bräden med 9×9 och 13×13 rutor för att komma in i spelet lättare.
Spelaren med svarta stenar börjar först och sätter sin sten på en skärningspunkt. I Go är det korsen där rutorna möts man utgår ifrån, inte som i schack där man spelar inom varje ruta. Alla punkter på brädet är giltiga punkter, även dessa punkten på kanterna och hörnen av brädet är tillåtna. Vissa punkter är lite tjockare och deras funktion är att ge en bättre överblick över brädet och stenarnas placering.
Go går ut på att erövra så mycket territorium som möjligt genom att inringa tomma skärningspunkter och motståndarens stenar med sina egna. Territorium är skärningspunkter och man får en poäng per skärningspunkt. I slutet sammanräknas dessa tillsammans med det antalet ”fångar” man tagit av motståndaren. Om en av de vitas stenar befinner sig på svart territorium men ingen av spelarna vill lägga någon mer så får den vita stenen plockas bort och tillgodoräknas som svarts fånge. Detta eftersom det kostar mer för svart att fånga in den än att inte göra det. Man får inte lägg en sten så att ens egen grupp blir inringad, så länge den inte dödar en motståndargrupp. Man får inte lägga en sten så att bärdet blir identiskt med en tidigare situation. Detta kallas ko och det finns bra förklarat på wikipedias sida om situationen.
I Go är det alltid svart som börjar, tvärt emot schack där vit alltid börjar. Antalet möjliga drag i Go har beräknats upp till att kunna vara så högt som 10365 vilket innebär att ingen dator inom överskådlig framtid kan räkna ut och testa ens bråkdelen av de möjliga drag som man kan göra. Antalet atomer det synliga universum uppskattas vara någonstans runt 1085 om man vill ge sig en bild över hur många möjliga drag det finns. De bästa datorprogrammet för Go i dagsläget är ungefär lika bra som en människa som spelat seriöst i ett år.
Det går at skriva väldigt mycket om Go och det är möjligt att vi återknyter till den här posten senare. Det är i alla fall ett stimulerande spel som kräver stor tankeverksamhet för att spela väl.
Go
30 juni, 2014
post
No Comments
gratisroulettetips
När man behöver variation i sitt roulettespelande är Go ett väldigt bra spel att titta närmare på. Det är nämligen världens äldsta brädspel som tros vara över 3000 år gammalt. Det var ett spel som ansåg vara ett av en lärd persons fyra måsten. Trots att det är väldigt gammalt så är det populärt än idag. Det är populärt i asien men vinner mark även i andra delar av världen. Trots att spelet är gammalt så försöker sig professionella spelare än idag på nya och obeprövade moves. Spelet spelas med det enklaste av material och de enklaste regler. Man har ett bärde med ett rutnät tillsammans med en skål med svarta stenar och en skål med vita stenar. Antalet rutor på brädet kan variera men i det officiella brädet har 19×19 rutor. En match på ett sådant bärde tar ungefär en timme, kanske lite mer. För nybörjare har man bräden med 9×9 och 13×13 rutor för att komma in i spelet lättare.
Spelaren med svarta stenar börjar först och sätter sin sten på en skärningspunkt. I Go är det korsen där rutorna möts man utgår ifrån, inte som i schack där man spelar inom varje ruta. Alla punkter på brädet är giltiga punkter, även dessa punkten på kanterna och hörnen av brädet är tillåtna. Vissa punkter är lite tjockare och deras funktion är att ge en bättre överblick över brädet och stenarnas placering.
Go går ut på att erövra så mycket territorium som möjligt genom att inringa tomma skärningspunkter och motståndarens stenar med sina egna. Territorium är skärningspunkter och man får en poäng per skärningspunkt. I slutet sammanräknas dessa tillsammans med det antalet ”fångar” man tagit av motståndaren. Om en av de vitas stenar befinner sig på svart territorium men ingen av spelarna vill lägga någon mer så får den vita stenen plockas bort och tillgodoräknas som svarts fånge. Detta eftersom det kostar mer för svart att fånga in den än att inte göra det. Man får inte lägg en sten så att ens egen grupp blir inringad, så länge den inte dödar en motståndargrupp. Man får inte lägga en sten så att bärdet blir identiskt med en tidigare situation. Detta kallas ko och det finns bra förklarat på wikipedias sida om situationen.
I Go är det alltid svart som börjar, tvärt emot schack där vit alltid börjar. Antalet möjliga drag i Go har beräknats upp till att kunna vara så högt som 10365 vilket innebär att ingen dator inom överskådlig framtid kan räkna ut och testa ens bråkdelen av de möjliga drag som man kan göra. Antalet atomer det synliga universum uppskattas vara någonstans runt 1085 om man vill ge sig en bild över hur många möjliga drag det finns. De bästa datorprogrammet för Go i dagsläget är ungefär lika bra som en människa som spelat seriöst i ett år.
Det går at skriva väldigt mycket om Go och det är möjligt att vi återknyter till den här posten senare. Det är i alla fall ett stimulerande spel som kräver stor tankeverksamhet för att spela väl.